vrijdag 20 oktober 2017

gemeente Amsterdam traineert nog steeds het aanvragen van bijzondere bijstand


Mensen met een minimuminkomen die naar het stadsdeelkantoor gaan om bij de WPI loketten een formulier voor het aanvragen van bijzondere bijstand  op te halen krijgen te horen dat die daar niet worden verstrekt. Je moet bellen naar het call center van WPI en dan beslissen ze of je het formulier krijgt toegestuurd. Je krijgt het alleen toegestuurd als ze bij het call center denken, dat je in aanmerking komt. Er is dus een hele categorie mensen die telefonisch worden afgewimpeld als ze bijzondere bijstand willen aanvragen op basis van summiere mondelinge telefonische informatie. De zorgvuldige beoordeling in individuele gevallen is ver te zoeken.  Je krijgt  eenvoudigweg geen formulier. Dit is een zeer laakbare gang van zaken en in strijd met de wet. Dit is al jaren aan de gang. Overeenkomstig de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) moet de gemeente een aanvraag in behandeling nemen en een beschikking toesturen met de beslissing wel of niet toewijzen. Wordt het afgewezen dan staan bezwaar en beroepsprocedures open en kun je het eventueel voorleggen aan de rechter. Door de werkwijze van WPI worden deze rechten van de burger in strijd met de AWB met voeten getreden. De Bijstandsbond wil dat formulieren worden toegestuurd als iemand daar om vraagt en dat aanvragen voor bijzondere bijstand in behandeling worden genomen en dat de formulieren bij het stadsdeelkantoor verkrijgbaar zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen