woensdag 23 januari 2008

Woensdag 23 januari 2008 opname voor MTNL naar aanleiding van de oprichting van Alliantie voor een Rechtvaardig Amsterdam


Dinsdag aan het eind van de middag belde free-lance journalist Rob Zwetsloot, die ook voor MTNL werkt, of ik met hem een nieuwsitem wilde maken. Dan moest ik woensdag naar het Rembrandtplein komen en zou de opname gemaakt worden. Het kon niet ‘s middags want dan zat hij in de Raad Vandaag. Hij hield aan. Ik heb toegezegd. Na enig heen en weer bellen met andere mensen van ARA was het goed. Om 12 uur op het Rembrandtplein. Gepraat met Zwetsloot. Dus weer een voorgesprek van wat gaan we opnemen. Uitwisseling van argumenten. En een korte opname gemaakt, wat is het ARA, hoe groot is de werkloosheid in Amsterdam, gaan jullie ook actievoeren, waarop ik eerst antwoordde we gaan dat op de plenaire vergadering bespreken, ja maar zei hij, die vergadering is donderdag, en de uitzending is ook donderdag.

Dit moet over, dus hij herhaalde zijn vraag gaan jullie ook actie voeren. Ik bedacht ter plaatse dat van de grote armoedeconferentie had ik al gezegd, dat we een manifest hadden dat individuen en organisaties op onze website kunnen ondertekenen en dat we daarmee de boer opgaan. Hij vroeg ook nog richten jullie je op de politiek. Ik zei niet alleen, we willen nadrukkelijk ook andere maatschappelijke organisaties benaderen.

Vergeten te noemen welke organisaties in het initiatief zitten, maar hij zei dat er een korte tekst vooraf wordt ingesproken. Ik moest het manifest vasthouden en dan langzaam naar de camera toe bewegen. Ook moest mijn vertrek gefilmd worden.

Knelpunt is hier dat je ook weer op korte termijn moet reageren en dat je namens een samenwerkingsverband spreekt, en dat de anderen misschien niet bereikbaar zijn, en dat je dan niet kunt overleggen of je wel of niet moet reageren. Daar moet je afspraken over maken en wij zullen ook gevraagd worden te reageren op actuele gebeurtenissen.

De uitzending van MTNL is donderdag tussen 4 en 5 en tussen 5 en 6. En  het zal zondagavond op At5 worden uitgezonden.

Piet van der Lende

Geen opmerkingen:

Een reactie posten